SELF-EFFICACY ON TEACHING PERFORMANCE OF HIGH SCHOOL TEACHERS
Main Article Content
Ima Rahmawati
Rinawati
Muzhir Ihsan
Rusdiono Mukri
Teacher teaching performance is the result of the teacher's work carried out during the learning process which includes planning, implementation and evaluation of learning outcomes. The purpose of this research is to determine the influence of self-efficacy on teacher teaching performance. This research used a quantitative approach with an associative method involving 54 high school teachers in Tenjolaya District as respondents who were taken using non-probability sampling with a saturated sample. Data is collected primarily using a closed questionnaire or questionnaire using a Likert scale with 5 answer options (SL, SR, KD, P, TP), then the data is processed using inferential statistikal techniques which include classic assumption tests and hypothesis testing to determine the influence and how big it is. The influence of teacher teaching performance variables on self-efficacy variables. The research results show that self-efficacy has a positive and significant effect on the teaching performance of high school teachers in Tenjolaya District with a contribution of 43.5%. This means that teacher teaching performance can be improved through self-efficacy.
Afrina, D. (2019). Hubungan Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah Dan Efikasi Diri Dengan Kinerja Mengajar Guru. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 13, 146–157.
Agustini, T., Patras, Y. E., & Rosita, T. (2022). Hubungan Gaya Kepemimpinan Situasional Dan Efikasi Diri Dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar Kecamatan Rancakalong Kabupaten Sumedang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 7–15.
Amawidyati, S. A. G., & Muhammad, A. H. (2017). Program Psikoeduasi Bullying Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Guru Dalam Menangani Bullying Di Sekolah Dasar. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(3), 258–266.
Anam, M. C., & Najwa, L. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi, Efikasi Diri Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru SDN Kecamatan Selaparang. Journal Scientific of Mandalika (JSM), 2(7), 362–376.
Aprilia, I., & Sobari, A. (2018). Dampak Sertifikasi Terhadap Kinerja Mengajar Guru Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kota Bogor. Fikrah: Journal Of Islamic Education, 2(1), 43–56.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (edisi revisi) (2010th ed.). Jakarta: Rineka Cipta.
Attoriq, R. H. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kinerja PNS Guru SMAN Wilayah II Jakarta Pusat. Mozaic Islam Nusantara, 6(2), 127–136.
Baharun, H., Bali, M. M. E. I., Muali, C., & Munawaroh, L. (2020). Self Efficacy Sebagai Media Peningkatan Profesionalisme Guru di Madrasah. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 6(1), 244–257.
Bandura, Al. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H Freeman and Company.
Barnawi, & Arifin, M. (2012). Kinerja Guru Profesional: Instrumen Pembinaan, peningkatan dan Penilaian. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Cahya, A. D., Danim, S., & Anwar, S. (2021). Kinerja Mengajar Guru Melalui Kepemimpinan Pelayanan Dan Budaya Organisasi. Jurnal Manajer Pendidikan, 15(3), 35–47. https://doi.org/10.33369/mapen.v15i3.19712
CNN Indonesia. (2021). Ahli World Bank Nilai Kualitas Guru di Indonesia Masih Rendah. 17 September.
Dewi, R. S., Kurniatun, T. C., & Abubakar. (2018). Kemampuan Profesional Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(1), 150–158. https://doi.org/10.17509/jap.v25i1.11581
Erlina, L. (2020). Efikasi Diri dalam Meningkatkan Kemampuan Mobilisasi Pasien. Bandung: Politeknik Kesehatan Kemenkes Bandung.
Fitriyah, L. A., Wijayadi, A. W., Manasikana, O. A., & Hayati, N. (2019). Menanamkan Efikasi Diri dan Kestabilan Emosi. Jombang: LPPM UNHASY Tebuireng Jombang.
Gala, I. N., Ramadhan, H. A., & Rede, A. (2017). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru IPA Di SMP Se-Kota Poso. Mitra Sains, 5(2), 58–66.
GoodStats. (2023). Perbandingan Skor PISA Indonesia dari Tahun ke Tahun, Alami Penurunan pada 2022.
Holifah, U. N. (2021). Efikasi Diri Pada Remaja Ditinjau Dari Religiusitas. Syifa Al-Qulub: Jurnal Studi Psikoterapi Sufistik, 6(1), 23–34. https://doi.org/10.15575/saq.v6i1.13215
Jannah, R. (2022). Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Melalui Efikasi Diri dan Supervisi Kepala Sekolah. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 63–71.
Johnston, J., Halocha, J., & Chater, M. (2007). Developing Teaching Skills in the Primary School. New York: Open University Press.
Juliyanti, E. R. (2018). Perbedaan Kinerja Guru Yang Mengajar Enam Hari Kerja Dan Lima Hari Kerja. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(41).
Kemendikbud. (2022). Neraca Pendidikan Daerah: Data UKG Kab. Bogor.
Khayati, N., & Sarjana, S. (2015). Efikasi Diri dan Kreativitas Menciptakan Inovasi Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(3), 243–262.
Khofifah, R. W., Rahmawati, I., Lestari, H., & Trimulyo, J. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran dan Iklim Organisasi terhadap Kinerja Mengajar Guru PNS di SMPN Se-Kecamatan Pamijahan. Jurnal Sains Indonesia, 1(3), 139–143.
Kristiyani, T. (2016). Self-Regulated Learning: Konsep, Implikasi, dan Tantangannya Bagi Siswa di Indonesia. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.
Kusuma, H. P., Lubis, M. R., & Hardjo, S. (2019). Pengaruh Pelatihan Efikasi Diri, Kepemimipinan Transformasional terhadap Stres Kerja Anggota Satuan Brimob Polda Sumut. Tabularasa : Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 1(1), 23–30.
Lestari, H. (2022). The Impact of the RADEC Learning Model Oriented ESD on Students’ Sustainability Consciousness in Elementary School. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 12(2), 113–122. https://doi.org/10.47750/pegegog.12.02.11
Lestari, H., Rahmawati, I., Ali, M., Sopandi, W., & Wulan, A. R. (2023). An Innovative Approach to Environmental Literacy : The Sustainable RADEC Learning Model for Elementary Schools. Al Ibtida, 10, 189–210.
Lestari, U. P., Sinambela, E. A., Mardikaningsih, R., & Darmawan, D. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 3(2), 529–536.
Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui Kompetensi, Komitmen dan Motivasi Kerja. Yogyakart:Samudra Biru.
Mahyuddin, N., & Yanti, S. (2018). Kinerja Mengajar Guru Pendidikan Anak Usia Dini dan Latar Belakang Pendidikan. Early Childhood Education Journal of Indonesia, 1(2), 24–30.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2019). Evaluasi Kinerja SDM. Bandung: Refika Aditama.
Marina, A., & Utari, P. A. (2019). Gaya Kepemimpinan Perempuan Ditinjau Dari Peran Optimisme Dan Efikasi Diri di Universitas Dharma Andalas. Jurnal Menara Ekonomi: Penelitian Dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 5(3), 1–11.
Maromy, T. C. (2018). Manajemen Kurikulum, Komitmen Dan Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(2), 214–228.
Minarni. (2020). Efikasi Diri Guru (Studi Di Kabupaten Sidenreng Rappang - Sulawesi Selatan). Poros Onim: Jurnal Sosial Keagamaan, 1(2), 121–130.
Nugroho, A., Kuswandi, S., Purba, S., Aswan, N., Ermawati, E., Yuniwati, I., Kato, I., Yustita, A., Rahmawati, I., Lestari, H., Hardiyanti, S., Suesilowati, & Subakti, H. (2022). Manajemen Mutu Terpadu Untuk Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Nurrochmah, S., & Sontani, U. T. (2020). Sistem Kompensasi dan Kepuasan Kerja Guru Tidak Tetap di Sebuah SMK Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 14–30. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18008
Pramudya, G., & Mardikaningsih, R. (2021). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Motivasi Diri, Konsep Diri Dan Efikasi Diri (Studi Pada SMAN 1 Gondang Kabupaten Mojokerto). Jurnal Ilmu Pendidikan, Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 9–22.
Pratomo, R. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Keterikatan Karyawan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan (Mankeu), 11(04), 1021–1033.
Pulungtana, J. R., & Dwikurnaningsih, Y. (2020). Evaluasi Kinerja Mengajar Guru IPS Dalam Mengimplementasikan TPACK. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 9, 146–155.
Purba, Chamidah, D., Anzelina, D., Nugroho, A., Mary, M., Lestari, H., Salamun, Suesilowati, Rahmawati, I., & Kato, I. (2022). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Yayasan Kita Menulis. In Suparyanto dan Rosad (2015 (Vol. 5, Issue 3).
Rahmawati, I., Lestari, H., & Nurhikmah, H. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kreatifitas Kerja Guru Pegawai Negeri Sipil (PNS) Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Cibungbulang. Education Management Reviews Anda Research, 1(2), 60–67. https://doi.org/10.56406/jpe.v1i2.6
Rahmawati, R. K. N. (2020). Hubungan antara Efikasi Diri dan Motivasi Intrinsik dengan Kreatifitas Guru PAUD. Eduthink: Jurnal Pemikiran Islam, 02(02).
Rahmawati, I., & Sumarto. (2019). Peran Kepemimpinan Transformasional untuk Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Pengembangan Integritas dan Pengambilan Keputusan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (PIJAR) 3 (PGRI Jawa Barat). https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=rqlKyHgAAAAJ&pagesize=100&citation_for_view=rqlKyHgAAAAJ:WF5omc3nYNoC
Rahmawati, I., & Permana, J. (2020). Improving Teachers Teaching Performances Through Development of Capacity Buildings and Innovative Work Behaviors. Atlantis Pers, 400, 90–93. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200130.146
Rahmawati, R. K. N. (2020). Hubungan antara Efikasi Diri dan Motivasi Intrinsik dengan Kreatifitas Guru PAUD. Eduthink: Jurnal Pemikiran Islam, 02(02).
Rahmawati, I., Anwar, H., Wathoni, K., & Maromi, I. (2023). Building Public Trust through The Excellency Program; A Study on Tahfidz Branding in Pesantren. In Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 287–298.
Rahmawati, I. (2024). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Mengajar Guru di SMAN 1 Cibungbulang. In Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6 (2), 797–804.
Rakyat Bogor. (2023). Tiap Tahun Rekrut PPPK, Guru ASN di Kabupaten Bogor Kurang. 07 Februari.
Rasioo.id. (2023). Kualitas Pendidikan Indonesia Rendah, Peringkat ke 67 Dunia di 2023.
Robbins, S. P. (2006). Perilaku Organisasi. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Rochani, S., Natuna, D. A., & Miharty. (2021). Effect Of Self Efficacy And Social Intelligence Against Job Satisfaction For Public Junior High School Teachers Bandar Seikijang Pelalawan Regency. Jurnal JUMPED: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 50–58.
Rukmana, A. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Journal Coopetitiion, 9(1), 81–98. https://doi.org/10.32670/coopetition.v9i1.54
Sali, N., Avicenna, A., Susilowati, E., Ernawati, E. A., Panjaitan, M. M., Yustita, A., Susanti, S. saodah, Saputro, A. N., Muslimin, T., Saputro, D., & Lestari, H. (2022). Dasar-Dasar Pendidikan Karakter.
Samudi. (2022). Pengaruh Kepuasan Kerja, Budaya Organisasi Dan Efikasi Diri, Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Menengah Atas Di Kabupaten Pendeglang Banten. Aksioma Ad-Diniyah: The Indonesian Journal of Islamic Studies, 10(1). https://doi.org/10.55171/jad.v10i1.654
SIDU. (2020). Ini Dia Hasil Survei PISA Tentang Kualitas Pendidikan di Indonesia Dalam 3 Tahun Terakhir.
Sjamsuri, A., & Muliyani, N. (2019). Pengaruh Efikasi Diri terhadap Kinerja Guru di SMA PGRI 3 Jakarta. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 1–6.
Soejipto, H. N. (2016). Self Eficacy Training dan Peningkatan Adversity Quotient pada Tenaga Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit K-Media.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sulistiawati, M., & Rahman, I. K. (2017). Hubungan Kreativitas Guru Dan Motivasi Guru Dengan Kinerja Guru Di Sekolah Islam Terpadu Al-Madinah Cibinong. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 25–41. https://doi.org/https://doi.org/10.32832/tek.pend.v6i2.508
Supardi. (2020). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Wibowo, J., & Hidajat, T. (2020). Pengaruh Efikasi Diri, Motivasi Kerja Dengan Dimediasi Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Bank BNI Syariah Kantor Cabang Pekalongan. Jurnal Magisma, 8(2), 1–16.
Yulianingsih, L. T., & Sobandi, A. (2017). Kinerja mengajar guru sebagai faktor determinan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2, 157–165.
Zagoto, S. F. L. (2019). Efikasi Diri dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 386–391.














