IBNU KHALDUN DAN PERINTISAN ILMU SOSIOLOGI DALAM TRADISI ISLAM
Isi Artikel Utama
Siti Ami Najmiyyah
Nurlela
Ajudin Wahid
Eva Nurziah
This study aims to examine the contributions of Ibn Khaldun in pioneering the discipline of sociology within the framework of Islamic intellectual tradition, particularly through his monumental work, Muqaddimah. Using a qualitative approach and library research method, this research explores Ibn Khaldun’s sociological concepts such as ‘ashabiyah (social cohesion), ‘umrān (civilization), and the cyclical theory of the rise and fall of states and societies. Ibn Khaldun not only documented historical facts but also provided critical analyses of the social, political, and economic dynamics of human civilization. The findings show that his thoughts are highly relevant to modern sociological theories and offer alternative frameworks for developing social sciences based on Islamic values. Therefore, Ibn Khaldun stands as not only a prominent figure in Islamic intellectual history but also a pioneer in the development of integrative and visionary social thought.
Amin, K. (2018). Badawah & Hadarah: Konsep Sosiologi Ibn Khaldun. Jurnal Sosiologi Agama, 12(1), 85. https://doi.org/10.14421/jsa.2018.121-05
Azhar, F. N., Sania, N. K., Ismail, M. M., Abadi, M. T., & Syafi’i, M. A. (2023). Pemikiran Ekonomi Ilmuwan Muslim Periode Menengah.
Azkia, Z. A., & Muslim, N. Z. (2023). Filsafat Pendidikan Islam: Kajian Pemikiran Ibnu Khaldun.
Bakhri, S. (2022). Sosiologi Ibnu Khaldun. SocArXiv. https://doi.org/10.31235/osf.io/vf729
Efendi, S. (2024). Transformation of Islamic Criminal Law in Modern Society in Aceh. Al-Qanun: Jurnal Kajian Sosial dan Hukum Islam, 5(2), 41. https://doi.org/10.58836/al-qanun.v5i2.21513
Fauzan Montanah, Zahira Gefira, & Kurniati Kurniati. (2024). Teori Kenegaraan Ibnu Khaldun dan Implikasi Etisnya dalam Pemikiran Politik Islam. Birokrasi: JURNAL ILMU HUKUM DAN TATA NEGARA, 2(3), 316–329. https://doi.org/10.55606/birokrasi.v2i3.1346
Fikar, M., Kamal, T., Hakim, R., & Hanafi, A. H. (2023). Relevansi Sosiologi Dan Antropologi Dalam Pendekatan Studi Islam: Perspektif Baru Untuk Pemahaman Yang Lebih Mendalam.
Fitriani, Y., & Hanani, S. (2023). Relevansi Pemikiran Sosiologi Ibnu Khaldun Dalam Kurikulum Pendidikan Usia Dini.
Harahap, A. S. (2021). Epistemologi:Teori, Konsep dan Sumber-Sumber Ilmu dalam Tradisi Islam. Dakwatul Islam, 5(1), 13–30. https://doi.org/10.46781/dakwatulislam.v5i1.204
Hidayat, T. (2024). Studi Analisis Keberhasilan Integrasi Pembelajaran Sosiologi Dengan Nilai-Nilai Islam Dalam Membina Karakter Islami. 5(4).
Jamil, M., Hajatina, H., & Prayogi, O. (2024). Pemikiran Ekonomi Islam: Warisan Intelektual Dari Al-Ghazali, Nasiruddin Tusi, Hingga Ibnu Khaldun. Jurnal Syiar-Syiar, 4(1), 8–28. https://doi.org/10.36490/syiar.v4i1.1095
Jauhari, M. I. (2023). Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Di Era Modern.
Kuniawati, I., Silvya, W., & Sari, H. P. (2024). Relevansi Konsep Pendidikan Karakter Ibnu Khaldun dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Islam Modern.
Leany, M. N. (2023). Tax, Social Justice, and Economic Stability: The Islamic Taxation System of Ibn Khaldun’s Thought.
Masyithah, Q., Kurnia, T., & Kamal, M. (2024). Menyelami Teori-Teori Sosiologi Dalam Pendidikan Islam: Urgensi Dan Praktik. 8(11).
Maunte, N. K., Yahiji, K., & Yasin, Z. (2025). Kajian Islam Dalam Pendekatan Multidisipliner.
Mustofa, I. (2016). Kajian Deskriptif-Komparatif Epistemologi Pendidikan Ibnu Khaldun Dan Fazlur Rahman. 1.
Muttaqin, S. (2025). Pendekatan Interdisipliner Dalam Tafsir Al-Qur’an : Integrasi Antara Ilmu Tafsir Dan Ilmu Sosial. 10.
Nova Saputra, E. B., Saiddaeni, S., & Bistara, R. (2024). Ibnu Khaldun Dan Pendidikan Islam: Telaah Atas Al-Muqaddimah. Fitua: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.47625/fitua.v5i1.533
Nurarifah, L. (2024). The Relevance of Ibn Khaldun’s Educational Thought to the Implementation of Kurikulum Merdeka. Jurnal Penelitian Keislaman, 20(1), 1–16. https://doi.org/10.20414/jpk.v20i1.8608
Nurul Aini Harahap, Suci Indah Triani, Kurnia Fitri, & Ahmad Wahyudi Zein. (2024). Evolusi Pemikiran Ekonomi Islam: Dari Era Klasik Hingga Era Kontemporer. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 276–282. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.428
Pasiska, P. (2019). Epistemologi Metode Pendidikan Islam Ibnu Khaldun. EL-Ghiroh, 17(02), 127–149. https://doi.org/10.37092/el-ghiroh.v17i02.104
Romli, A., & Nashihin, M. (2024). Urgensi Teori Sosiologi Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 11–26. https://doi.org/10.58518/darajat.v7i1.2775
Sabarudin, M., Al Ayyubi, I. I., Rohmatulloh, R., Suryana, I., & Wijaya, T. T. (2024). Exploring the Foundations of Islamic Education: Insights from Ibn Sina and Ibn Khaldun. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 35(1), 127–142. https://doi.org/10.33367/tribakti.v35i1.4266
Samsinas, S. (2009). Ibnu Khaldun: Kajian Tokoh Sejarah Dan Ilmu-Ilmu Sosial. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 6(3), 329. https://doi.org/10.24239/jsi.v6i3.143.329-346
Siregar, A. H. (2024). Pendekatan Sosiologis dalam Studi Agama; Signifikansinya Terhadap Kemajuan Peradaban Islam. Edu-Riligia: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 8(2). https://doi.org/10.47006/er.v8i2.20677














