ISLAM PROGRESSIVE IN THE FOOTSTEPS OF THE PROPHET AND KIAI: A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE DA'WAH OF THE PROPHET MUHAMMAD SAW AND KH. AHMAD DAHLAN
Main Article Content
Safiq Rosad
Aris Rahmadi
Muhammad Syukri
This research explores the relevance of K.H. Ahmad Dahlan’s struggle and the founding of Muhammadiyah with the prophetic mission of Prophet Muhammad SAW, particularly in the context of Islamic reform, the liberation of the ummah, and the modernization of Islamic education. Muhammadiyah emerged as a progressive Islamic movement through an organized system, marking a shift from traditional religious authority centered on individual clerics to a more systematic and rational approach. Inspired by global Islamic reform movements and the Prophet’s method of building a da’wah community, K.H. Ahmad Dahlan rejected taqlid (blind following), superstitions, and secularism. Using a library research methodology, this study analyzes historical and conceptual connections that reflect the alignment between the Prophet’s strategy and Muhammadiyah’s ideological and practical framework. The findings reveal that Muhammadiyah consistently embodies the values of tawhid, ijtihad, mu’amalah dunyawiyah, and modern education as a form of holistic (kafah) Islamic implementation—following the prophetic legacy in establishing a just and progressive Islamic civilization.
Abdullah, D. (2012). Pemikiran Syekh Muhammad Abduh Dalam Tafsir Al-Manar. Al-Daulah, 1(1), 33–42.
Agham, C. N. (2022). Muhammadiyah itu Ber-Ittiba’, Bukan Ber-Taqlid! Https://Ibtimes.Id/Muhammadiyah-Itu-Ber-Ittiba-Bukan-Ber-Taqlid/.
Ahdar. (2019). K. H. Ahmad Dahlan: Pemikiran Sosialnya. Al Ma’ Arief: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 1(1).
Ahmad Adaby Darban. (2000). Sejarah Kauman : menguak identitas kampung Muhammadiyah.
Arif, S. M. (2024). Jurnal Serambi Ekonomi dan Bisnis Dampak Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Kehidupan Sosial. Jurnal Serambi Ekonomi Dan Bisnis, 7(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32672/jseb.v7i1.7380
Aulia, V., Hakim, L., & Sangka, K. B. (2023). Dampak Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Kehidupan Sosial. Prosiding Simposium Nasional Multidisiplin (SinaMu), 4, 235. https://doi.org/https://doi.org/10.31000/sinamu.v4i1.7894
Azman, Z., & Helandri, J. (2022). Pemikiran/Pembaharuan Islam KH. Ahmad Dahlan. El-Ghiroh, 20(02), 181–202. https://doi.org/10.37092/el-ghiroh.v20i02.433
Chasanah, U. (2005). Perjuangan & Kehidupan Ayahku (Riwayat Hidup KRH. Hadjid). Suara Muhammadiyah.
Crisna Dewi, Y.B. Jurahman, & Subaryana. (2020). Perjuangan Aisyiyah Dalam Bidang Sosial Dan Pendidikan Di Yogyakarta Tahun 1917 - 1945. Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah, 1(2).
Hazmi, M., Dhian Wahana Putra, S. Pd. I. M. Pd. I., Amri Gunasti, S. T. M. T., & Abdul Jalil, S. P. (2022). Ideologi Muhammadiyah. PT. Jamus Baladewa Nusantara.
Ilham. (2024). Takhayul dan Khurafat dalam Pandangan Muhammadiyah. Https://Muhammadiyah.or.Id/2023/08/Takhayul-Dan-Khurafat-Dalam-Pandangan-Muhammadiyah/.
itb-ad.ac.id. (2025). Siapa Berikan Nama Muhammadiyah dan Berikut Sejarah Singkatnya. Https://Www.Itb-Ad.Ac.Id/2022/10/24/Siapa-Berikan-Nama-Muhammadiyah-Dan-Berikut-Sejarah-Singkatnya/.
lppi.umy.ac.id. (2024). Muhammadiyah dan Semangat Hidup Berkemajuan (Materi OSDI 2014) . Https://Lppi.Umy.Ac.Id/Muhammadiyah-Dan-Semangat-Hidup-Berkemajuan-Materi-Osdi-2014/.
Malik, I. M. (2023). Peran Kiai Sebagai Tokoh Sentral Dalam Masyarakat Desa Tieng Kejajar Wonosobo. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 2(2).
muhammadiyah.or.id. (2024a). Perjuangan Ulama Besar K.H Ahmad Dahlan Mendirikan Muhammadiyah. Https://Muhammadiyah.or.Id. https://muhammadiyah.or.id/sejarah-muhammadiyah/
muhammadiyah.or.id. (2024b). Sejarah Singkat Muhammadiyah. Https://Muhammadiyah.or.Id/Sejarah-Singkat-Muhammadiyah/.
muhammadiyahponorogo.or.id. (2024). Sejarah Muhammadiyah. Https://Muhammadiyahponorogo.or.Id/Sejarah-Muhammadiyah/.
Musyafa, H. (2022). Kiai penggerak : novel biografi K.H. Ahmad Dahlan (1868-1923).
Noor Chozin Agham. (2022). Ketika Muhammadiyah Meluruskan Definisi Fiqh Mu’amalah. Https://Ibtimes.Id/Ketika-Muhammadiyah-Meluruskan-Definisi-Fiqh-Muamalah/.
Rahmat, S., & Romelah. (2022). Muhammadiyah Sebagai Gerakan Islam Yang Berkarakter Dakwah Dan Tajdid. El-Ta’dib, 2(2).
Rahmatullah, A. (2024, September 11). Sekularisasi: Ancaman Bagi Pendidikan Islam Kita. Https://Www.Suaramuhammadiyah.Id/Read/Sekularisasi-Ancaman-Bagi-Pendidikan-Islam-Kita.
Rauf, A. (2024, October 28). Pemikiran KH Ahmad Dahlan: Relevansi dalam Menghadapi Tantangan Modern. https://retizen.republika.co.id/posts/484663/pemikiran-kh-ahmad-dahlan-relevansi-dalam-menghadapi-tantangan-modern.
Rusdan. (2022). Prinsip-Prinsip Dasar Fiqh Muamalah Dan Penerapannya Pada Kegiatan Perekonomian. EL-HIKAM: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, XV(2).
Sutriani. (2011). Muhammad Sebagai Pemimpin Agama Dan Kepala Negara. Sulesana, 6(2).
Yusuf, M., Sodik, M., Darussalam, S., & Nganjuk, K. (2023). Penggunaan Teknologi Internet Of Things (Iot) Dalam Pengelolaan Fasilitas Dan Infrastruktur Lembaga Pendidikan Islam. PROPHETIK: Jurnal Kajian Keislaman, 2(1), 65–82. https://doi.org/https://doi.org/10.26533/prophetik.v1i2.3233














