Leadership Concepts and Principal Decision Making (Case Study: MTs. Darul Ihya Ciomas)
Main Article Content
Nesa Novrizal
Wido Supraha
Abas Mansur Tamam
This study analyzes the concept of leadership and decision making of the headmaster of MTs. Darul Ihya Ciomas by using qualitative methods and interview approaches as techniques in data collection. The results obtained from this study indicate that the headmaster of MTs. Darul Ihya Ciomas has a unique and servant leadership type that focuses on protection and tends to prioritize the needs and interests of school community. In the decision-making process, the headmaster always consistently uses the family principle and mutual cooperation in order to create an inclusive and collaborative environment. These principles not only increase the sense of belonging and full responsibility among educators and education personnel but involve a more comprehensive collaboration for the achievement of effective and efficient educational goals.
Choliq, Abd. 2020. “Kepemimpinan Yang Melayani (Servant Leadership) Sebagai Gaya Kepemimpinan Kekinian.” Kementerian Keuangan Republik Indonesia. 2020.
Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. 4th ed. Jakarta: PT Gramedia.
Hutahayan, Benny. 2020. Kepemimpinan: Teori Dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.
Iskandar, Uray. 2013. “Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru.” Jurnal Visi Ilmu Pendidikan 10 (1): 1018–27. https://doi.org/10.26418/jvip.v10i1.2061.
Julaiha, Siti. 2019. “Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah.” Tarbiyah Wa Ta’lim:Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran 6 (3): 51–62.
Kompri. 2015. Manajemen Sekolah: Orientasi Kemandirian Kepala Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kristiawan, Muhammad, Yuyun Yuniarsih, Happy Fitria, and Nola Refika. 2019. Supervisi Pendidikan. 1st ed. Bandung: Alfabeta.
Mulyaningsih. 2020. Kepemimpinan Dalam Pengambilan Keputusan. Transformasi. Vol. I. Bandung: CV Kimfa Mandiri.
Mulyasa, H.E. 2011. Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Northouse, Peter G. 2013. Leadership: Theory and Practice. 6th ed. Los Angeles: SAGE Publications.
Peraturan Menteri RI. 2007. “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia, Nomor 13 Tahun 2007, Tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.” Jakarta.
Peraturan Pemerintah RI. 2007. “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia, Nomor 19 Tahun 2007, Tentang Standar Pengelolaan Pendidikan Oleh Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.” Jakarta.
———. 2017. “Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 19, Tahun 2017 Tentang Guru.” Jakarta.
———. 2018. “Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.” Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. Jakarta.
Robiansyah, and M. Amin Kadafi. 2021. Manajemen Organisasi: Penjelasan Singkat 40 Konsep Dasar. Vol. 53. Bogor: Halaman Moeka Publishing.
Sagala, Syaiful. 2018. Pendekatan & Model Kepemimpinan. Jakarta: Predamedia Group.
Suparman. 2019. Kepemimpinan Kepala Sekolah & Guru (Sebuah Pengantar Teoritik). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Ysh, A.Y. Soegeng, and Ghufron Abdullah. 2018. Kepala Sekolah: Teacher, Leader, Dan Manager. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama.














